E-Book, Englisch, Französisch, Deutsch, 546 Seiten, Gewicht: 10 g
Reihe: ISSN
Bru / Baetens / Hjartarson Europa! Europa?
1. Auflage 2009
ISBN: 978-3-11-021772-8
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
The Avant-Garde, Modernism and the Fate of the Continent
E-Book, Englisch, Französisch, Deutsch, 546 Seiten, Gewicht: 10 g
Reihe: ISSN
ISBN: 978-3-11-021772-8
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)
Zielgruppe
Academics, Institutes, Libraries
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
1;Frontmatter;1
2;Contents;9
3;Borderless Europe, Decentring Avant-Garde, Mosaic Modernism;15
4;“What’s the Difference?” Revisiting the Concepts of Modernism and the Avant-Garde;33
5;The Slovenian Interwar Literary Avant-Garde and Its Canonization;48
6;Toward a Horizontal History of the European Avant-Garde;61
7;The 20th Century: Century of the Arrière-Gardes?;71
8;“The Serpent Eats Its Tail”: Avant-Garde and Arrière-garde in Paris, 1943-1953;84
9;How We Look and Read: The European Avant-Garde’s Imprint on 20th-Century Theory;106
10;Phönix Europa? Krieg und Kultur in Rudolf Pannwitz’ und Hugo von Hofmannsthals europäischer Idee;125
11;Europa minor. Yvan and Claire Goll’s Europe;138
12;La revue Zenit: une avant-garde entre particularisme identitaire et internationalisme;150
13;Europa: une manifestation des avant-gardes européennes;165
14;L’avant-garde bulgare de l’entre-deux-guerres comme exemple de l’«autre Europe»;173
15;History or Europe: Images of Europe and Defense of Aesthetic Innovation in Post-1918 Poland;193
16;Ästhetische Moderne und totalitäres Anti-Europa: der spanische Avantgardist Ernesto Giménez Caballero;207
17;Ezra Pound’s Fascist “Europa”: Toward the Pisan Cantos;222
18;Writing the Foundations of a Better World: The Role of Anglo-German Literary Exchange in the Reconstruction of Germany and the Construction of Europe, 1945-1949;241
19;Avant-Garde or Civil Service? Yves Klein, Werner Ruhnau and “The European Situation”;256
20;Discours internationaliste et conscience identitaire des échanges culturels : l’exemple belgo-allemand (Der Sturm, Résurrection);279
21;Historizing Modern Art: The “Difficult” Names;295
22;The Insignia of Modernity and “le mouvement Apollinaire”;308
23;Okkultismus, Esoterik, Mystik und die Ikonographie des Unsichtbaren in der frühen mitteleuropäischen Avantgarde. Das Beispiel der Posener Gruppe Bunt und des Bauhausprofessors Lothar Schreyer;318
24;Apokalypse als Narrenspiel: Kurt Schwitters und die Mystik;340
25;Messianic Endgames in German-Jewish Expressionist Literature;354
26;“Here I am at home – here I am in a foreign land”. Multilingualism, Modernism and (De)territorialization in the Works of the Finland-Swedish Writer Elmer Diktonius;371
27;Configurations « autographiques » dans Mémoires d’une liseuse de draps de Belen/Nelly Kaplan, ou comment déclencher le fou rire;385
28;Artificial Africa in the European Avant-Garde: Marinetti and Tzara;403
29;Seeing African Sculpture: Carl Einstein’s “ethnographie du blanc”;420
30;Surrealism for the Ear: Paul Deharme’s Radio-Plays;435
31;Amauta, l’Europe et les avant-gardes;446
32;Carpentier’s Marvellous Real: Modernity and its Discontents in the Tropics;458
33;Europa, Amerika in transition (1927-1938): Literatursprachliche Interkulturalität und Transgressionen des Avantgardesubjekts;476
34;Travels of an Avant-Gardist, West-East-West: On Kawara;490
35;The Colour of Modernism: Colour-Form Experiments in Europe and Australia;506