Bru / Baetens / Hjartarson | Europa! Europa? | E-Book | sack.de
E-Book

E-Book, Englisch, Französisch, Deutsch, 546 Seiten, Gewicht: 10 g

Reihe: ISSN

Bru / Baetens / Hjartarson Europa! Europa?

The Avant-Garde, Modernism and the Fate of the Continent
1. Auflage 2009
ISBN: 978-3-11-021772-8
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)

The Avant-Garde, Modernism and the Fate of the Continent

E-Book, Englisch, Französisch, Deutsch, 546 Seiten, Gewicht: 10 g

Reihe: ISSN

ISBN: 978-3-11-021772-8
Verlag: De Gruyter
Format: PDF
Kopierschutz: Adobe DRM (»Systemvoraussetzungen)



The first volume of the new series “European Avant-Garde and Modernism Studies” focuses on the relation between the avant-garde, modernism and Europe. It combines interdisciplinary and intermedial research on experimental aesthetics and poetics. The essays, written by experts from more than fifteen countries, seek to bring out the complexity of the European avant-garde and modernism by relating it to Europe’s intricate history, multiculturalism and multilingualism. They aim to inquire into the divergent cultural views on Europe taking shape in avant-garde and modernist practices and to chart a composite image of the “other Europe(s)” that have emerged from the (contemporary) avant-garde and experimental modernism. How did the avant-garde and modernism in (and outside) Europe give shape to local, national and pan-European forms of identity and community? To what extent does the transnational exchange and cross-fertilisation of aesthetic tendencies illustrate the well-rehearsed claim that the avant-gardes form a typically European phenomenon? Dealing with canonised as well as lesser known exponents of modernism and the avant-garde throughout Europe, this book will appeal to all those interested in European cultural, literary and art history.
Bru / Baetens / Hjartarson Europa! Europa? jetzt bestellen!

Zielgruppe


Academics, Institutes, Libraries

Weitere Infos & Material


1;Frontmatter;1
2;Contents;9
3;Borderless Europe, Decentring Avant-Garde, Mosaic Modernism;15
4;“What’s the Difference?” Revisiting the Concepts of Modernism and the Avant-Garde;33
5;The Slovenian Interwar Literary Avant-Garde and Its Canonization;48
6;Toward a Horizontal History of the European Avant-Garde;61
7;The 20th Century: Century of the Arrière-Gardes?;71
8;“The Serpent Eats Its Tail”: Avant-Garde and Arrière-garde in Paris, 1943-1953;84
9;How We Look and Read: The European Avant-Garde’s Imprint on 20th-Century Theory;106
10;Phönix Europa? Krieg und Kultur in Rudolf Pannwitz’ und Hugo von Hofmannsthals europäischer Idee;125
11;Europa minor. Yvan and Claire Goll’s Europe;138
12;La revue Zenit: une avant-garde entre particularisme identitaire et internationalisme;150
13;Europa: une manifestation des avant-gardes européennes;165
14;L’avant-garde bulgare de l’entre-deux-guerres comme exemple de l’«autre Europe»;173
15;History or Europe: Images of Europe and Defense of Aesthetic Innovation in Post-1918 Poland;193
16;Ästhetische Moderne und totalitäres Anti-Europa: der spanische Avantgardist Ernesto Giménez Caballero;207
17;Ezra Pound’s Fascist “Europa”: Toward the Pisan Cantos;222
18;Writing the Foundations of a Better World: The Role of Anglo-German Literary Exchange in the Reconstruction of Germany and the Construction of Europe, 1945-1949;241
19;Avant-Garde or Civil Service? Yves Klein, Werner Ruhnau and “The European Situation”;256
20;Discours internationaliste et conscience identitaire des échanges culturels : l’exemple belgo-allemand (Der Sturm, Résurrection);279
21;Historizing Modern Art: The “Difficult” Names;295
22;The Insignia of Modernity and “le mouvement Apollinaire”;308
23;Okkultismus, Esoterik, Mystik und die Ikonographie des Unsichtbaren in der frühen mitteleuropäischen Avantgarde. Das Beispiel der Posener Gruppe Bunt und des Bauhausprofessors Lothar Schreyer;318
24;Apokalypse als Narrenspiel: Kurt Schwitters und die Mystik;340
25;Messianic Endgames in German-Jewish Expressionist Literature;354
26;“Here I am at home – here I am in a foreign land”. Multilingualism, Modernism and (De)territorialization in the Works of the Finland-Swedish Writer Elmer Diktonius;371
27;Configurations « autographiques » dans Mémoires d’une liseuse de draps de Belen/Nelly Kaplan, ou comment déclencher le fou rire;385
28;Artificial Africa in the European Avant-Garde: Marinetti and Tzara;403
29;Seeing African Sculpture: Carl Einstein’s “ethnographie du blanc”;420
30;Surrealism for the Ear: Paul Deharme’s Radio-Plays;435
31;Amauta, l’Europe et les avant-gardes;446
32;Carpentier’s Marvellous Real: Modernity and its Discontents in the Tropics;458
33;Europa, Amerika in transition (1927-1938): Literatursprachliche Interkulturalität und Transgressionen des Avantgardesubjekts;476
34;Travels of an Avant-Gardist, West-East-West: On Kawara;490
35;The Colour of Modernism: Colour-Form Experiments in Europe and Australia;506


Sascha Bru, Genth University, Belgium; Peter Nicholls, University of Sussex, UK.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.