Buch, Englisch, 206 Seiten, Format (B × H): 231 mm x 156 mm, Gewicht: 375 g
Reihe: Studien und Texte zu Antike und Christentum /Studies and Texts in Antiquity and Christianity
Buch, Englisch, 206 Seiten, Format (B × H): 231 mm x 156 mm, Gewicht: 375 g
Reihe: Studien und Texte zu Antike und Christentum /Studies and Texts in Antiquity and Christianity
ISBN: 978-3-16-147394-4
Verlag: Mohr Siebeck
Autoren/Hrsg.
Fachgebiete
Weitere Infos & Material
1. Introduction
Figures and Images
- The Song of Songs: early influences on its interpretation
- Exegetical Styles
- Setting the scene
- The beginnings of Christological deliberation
- The Christological Interpretation of the Song
- The task ahead
2. Establishing the Context of the Commentators on the Song of Songs
Hippolytus
- Origen (Greek)
Methodius
- Dionysius of Alexandria
- "Athanasius"
- Apollinarius
- Didymus
- Philo of Carpasia
- Jerome
- Pacianus
- Ambrose
- Gregory of Elvira
- Gregory of Nyssa
- Epiphanius
- Pseudo-Theophilus of Alexandria
- Rufinus and his translation of Origen's Commentary on the Song of Songs (=Rufinus-Origen)
- Augustine
- Theodoret
- Nilus of Ancyra
Cyril of Alexandria
Pseudo-Athanasius: Synopsis Scripturae
- Apponius
3. The Groom
The way the Song relates to the Incarnation. Cant 1:2
- Myrrh and the Groom's divine spirit. Cant 1:3-4
- The distillation of myrrh as fragrance and the availability of the mind of Christ. Cant 1:12-14; 2:13
- Mutual belonging. Cant 1:7, 10; 2:6, 16; 3:3-4
- The motif of "leaping" and the Incarnation as the Word's descent and ascent. Cant 2:8
- Coronation as the Word's triumphal passion. Cant 3:11
- The Groom's descent. Cant 4:16-5:1
- The Groom's "coming to the door" and manifestation. Cant 5:2-6
- "The body of God"? The Groom's body and the Word's potencies. Cant 5:10-16
- The Cosmic Groom transcendent. Cant 6:9f and beyond
- The Cosmic Groom and nature imagery. Cant 8:14 et al
4. The Bride
The Essence of the human Christ. Cant 1:3
- The Bride as a prepared Church-humanity. Cant 1:5-7
- The identity of the purified Bride ascending. Cant 3:6 (and doublet, 8:5)
- The "bed" image. Cant 3:7f (with reference to Cant1:16)
- The Bride as walled garden and spring. Cant 4:12
- The Bride as the imitator of the Groom. Cant 5:2 and 5:12,14
- The Bride's chosenness as new Jerusalem. Cant 6:4
- The Bride as the perfect human one. Cant 6:8-10
5. Conclusion
Das Hohe Lied und Christologie in der Alten Kirche. Von Mark W. Elliott.
Mark W. Elliott bietet unterschiedliche Interpretationen der im Hohen Lied verwendeten Metaphorik. Er zeigt, wie die Figuren des Bräutigams und der Braut verstanden wurden. Er richtet seine Aufmerksamkeit auf den historischen Kontext der Figuren, die einen Kommentar zum Lied zwischen den Konzilien von Konstantinopel in 381 und Chalcedon in 451 abgeben und berücksichtigt dabei theologische Auseinandersetzungen und geistige Bewegungen. Die meisten Ausleger sind sich darin einig, daß sich das Lied auf ein Zusammentreffen des Wort Gottes in seiner menschgewordenen Form bezieht. Dieses richtet sich an die gesamte Menschheit, die als gehorsame Braut gesehen wird.
How was scriptural imagery used in the Song of Songs to speak of the Bridegroom and the Bride? Mark W. Elliott presents a range of interpretations paying attention to the context of the commentators in the Early Church.