Buch, Deutsch, Band 2, 280 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 235 mm, Gewicht: 550 g
Reihe: OXFORD KAFKA STUDIES
Prag und der Erste Weltkrieg / Prague and the First World War
Buch, Deutsch, Band 2, 280 Seiten, Format (B × H): 155 mm x 235 mm, Gewicht: 550 g
Reihe: OXFORD KAFKA STUDIES
ISBN: 978-3-8260-4849-4
Verlag: Königshausen & Neumann
Autoren/Hrsg.
Weitere Infos & Material
Vorwort / Preface
I. Historischer Kontext / Historical Context – M. Cornwall: The Wartime Bohemia of Franz Kafka. The Social and National Crisis – J. Birgfeld: Der Erste Weltkrieg im Prager Tagblatt – A. Kilcher: Kriegsdiskurs – E. Edelmann: Geschichtstheologische Strategien zionistischer Gegenwartsdeutung in der Prager jüdischen Wochenschrift Selbstwehr
II. Tschechen und Deutsche / Czechs and Germans – C. Nolte: Inter arma silent Musae? Culture in Wartime Prague – R. Chitnis: Putting 'Granny' in a Home. Literary Modernism and the Bohemian Village – R. Robertson: Max Brod’s Novel Tycho Brahes Weg zu Gott – P. Zusi: States of Shock. Kafka and Richard Weiner
III. Kafkas Schriften aus der Zeit des Ersten Weltkrieges / Kafka’s Writings of the First World War Period – R. Stach: Franz Kafka, kriegsgefangen – T. Anz: Motive des Militärischen in Kafkas Erzähltexten seit August 1914 – W. J. Dodd: Kafka’s 'Russian Experience' and Images of War in his Writings from 1912 Onwards – M. Engel: Entwürfe symbolischer Weltordnungen: China und China Revisited. Zum China-Komplex in Kafkas Werk 1917-1920 – J. Blank: Kafkas Oktavhefte im Kontext des Ersten Weltkriegs. Historische Konkretisierung und Verallgemeinerung in den -Aufzeichnungen – M. Nekula: Kafkas organische Sprache – Umgang mit Sprachen und nationaler Verortung in den Jahren 1914 bis 1918 – B. Wagner: Franz Kafka, Karl Kraus und die Verteidigung der Sprache gegen die Propaganda The First World War changed Kafka’s life, as it did everybody’s. The famous diary entry for 2 August 1914 – “Germany has declared war on Russia. Went swimming in the afternoon” – gives an impression of detachment which is misleading, as the essays in this volume conference aim to show. In three concentric circles they discuss: (1) the historical context, recreated with the help of historians of Central Europe; (2) the Prague literary circle and its contacts with Czech-language culture; (3) Kafka and his works, especially those produced in the Alchimistengässchen.