Lohaus / Habermann Integrationsmanagement – Onboarding neuer Mitarbeiter
2., unveränderte Auflage 2016
ISBN: 978-3-647-40377-9
Verlag: Vandenhoeck & Ruprecht
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection
E-Book, Deutsch, 172 Seiten
ISBN: 978-3-647-40377-9
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Because of the ongoing “war for talents” and in a time where good and qualified personnel is becoming rare, the theme of integrating new employees in a company is gaining in importance. Early attachment, the efficient application of productive employees and the extensive use of innovative potential are needed to ensure that companies remain competitive. The systematic integration of new employees begins even before any contracts are signed because of the high costs of recruiting new workers. This leads to the optimization of resource input and productivity, while providing the company with long-term financial advantages.The authors Daniela Lohaus and Wolfgang Habermann assist the responsible persons in human resources departments to discover arguments they can present to management for setting up explicit integration programs. Readers get both theoretical and applied suggestions for designing such measures. In particular, this volume touches on the integration of specific groups such as foreigners or the handicapped. It includes a wealth of figures and tables to illustrate the ideas. This book closes a gap in the literature for human resources management.
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1;Cover;1
2;Title Page;4
3;Copyright;5
4;Table of Contents;6
5;Body;8
6;Vorwort zur zweiten Auflage;8
7;1 Einleitung;10
7.1;1.1 Bedeutung der Thematik;10
7.2;1.2 Kapitelvorschau;12
8;2 Integration: Begriffsklärung und Abgrenzungen;15
8.1;2.1 Definitionen von Integration und Sozialisation;15
8.2;2.2 Erläuterung verwandter Begriffe;18
8.3;2.3 Integration als Teil der Personalbedarfsdeckungskette und des betrieblichen Lebenszyklus;24
9;3 Ziele und Nutzen der Integration;27
9.1;3.1 Indikatoren für Anpassung und langfristige Ergebnisse;27
9.2;3.2 Monetärer Nutzen systematischer Integration;32
9.2.1;3.2.1 Der ökonomische Wert der Leistung von Mitarbeitern;32
9.2.2;3.2.2 Der ökonomische Wert von Integrationsmaßnahmen;39
10;4 Zielgruppen der Integration;52
11;5 Theoretische Grundlagen der Integration;70
11.1;5.1 Phasenmodell der Integration;70
11.2;5.2 Balance zwischen Sozialisation und Individuation;77
11.3;5.3 Integration und Psychologischer Vertrag;78
11.4;5.4 Person-Organisation-Fit;80
12;6 Studienergebnisse;85
12.1;6.1 Unternehmensvergleiche;85
12.2;6.2 Einfluss des Verhaltens von Vorgesetzten und Kollegen;87
12.3;6.3 Einfluss von Merkmalen und Verhaltensweisen der neuen Mitarbeiter;92
12.4;6.4 Erkenntnisse zur Gestaltung von Integrationsmaßnahmen;97
13;7 Integrationsmaßnahmen;102
13.1;7.1 Prinzipien;102
13.2;7.2 Integrationsvorbereitung für spezielle Mitarbeitergruppen;112
13.2.1;7.2.1 Auswahl der Mitarbeitergruppen;112
13.2.2;7.2.2 Vorbereitung der Integration behinderter Menschen;112
13.2.3;7.2.3 Vorbereitung der Integration ausländischer Arbeitskräfte;117
13.2.4;7.2.4 Vorbereitung der Integration von Auszubildenden;123
13.3;7.3 Programme;127
13.3.1;7.3.1 Betrachtung auf der Zeitschiene;127
13.3.2;7.3.2 Maßnahmen vor Eintritt in die Organisation;128
13.3.3;7.3.3 Maßnahmen bei Arbeitsbeginn;133
13.3.4;7.3.4 Maßnahmen nach Tätigkeitsaufnahme;137
13.4;7.4 Evaluation von Integrationsmaßnahmen;144
13.4.1;7.4.1 Theoretische Grundlagen;144
13.4.2;7.4.2 Systematische Evaluierung;146
14;8 Praxisbeispiele;151
14.1;8.1 Auswahl;151
14.2;8.2 COM Software GmbH;152
14.3;8.3 Sparkasse Bensheim;156
14.4;8.4 Infraserv GmbH & Co. Höchst KG;160
15;9 Literatur;165