Pagello | Quentin Tarantino and Film Theory | Buch | 978-3-030-43821-0 | sack.de

Buch, Englisch, 210 Seiten, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 291 g

Pagello

Quentin Tarantino and Film Theory

Aesthetics and Dialectics in Late Postmodernity
1. Auflage 2020
ISBN: 978-3-030-43821-0
Verlag: Springer International Publishing

Aesthetics and Dialectics in Late Postmodernity

Buch, Englisch, 210 Seiten, Format (B × H): 148 mm x 210 mm, Gewicht: 291 g

ISBN: 978-3-030-43821-0
Verlag: Springer International Publishing


This book examines a set of theoretical perspectives that critically engage with the notion of postmodernism, investigating whether this concept is still useful to approach contemporary cinema. This question is explored through a discussion of the films written and directed by Quentin Tarantino, largely regarded as the epitome of postmodern cinema and considered here as theoretical contributions in their own right.  Each chapter first presents key ideas proposed by a specific theorist and then puts them in conversation with Tarantino’s films. Jacques Rancière’s theory of art is used to reject postmodernism’s claims about the ‘death’ of the aesthetic image in contemporary cinema. Fredric Jameson’s and Slavoj Žižek’s dialectical thinking is mobilized to challenge simplistic, ideological readings of postmodern cinema in general, and Tarantino’s films in particular. Finally, the direct influence of Carol Clover’s psychoanalytical approach to the horror genre on Tarantino’s work isdiscussed to prove the director’s specific contribution to a theoretical understanding of contemporary film aesthetics.

Pagello Quentin Tarantino and Film Theory jetzt bestellen!

Zielgruppe


Research


Autoren/Hrsg.


Weitere Infos & Material


Introduction – From High to Late Postmodernism.- Part One – The Aesthetics of Late Postmodernism.- Chapter 1 – Absolute Style.- Chapter 2: Space as History.- Chapter 3 – Time as Language.- Part Two – The Return of Dialectics.- Chapter 4 – Narrative and Subjectivity.- Chapter 5 – The “Vanishing Point” of Sexual Difference.- Chapter 6 – The Endless End of History.- Conclusion – Godard with Tarantino: Cinema as Enjoyment.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.