Bild / Messinger | A Cherry Dress | E-Book | sack.de
E-Book

E-Book, Deutsch, Band Band 002, 247 Seiten

Reihe: Manuscripta theatralia.

Bild / Messinger A Cherry Dress

Kommentierte Memoiren der exilierten Bühnen- und Lebenskünstlerin Anita Bild
1. Auflage 2017
ISBN: 978-3-8470-0797-5
Verlag: V&R unipress
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection

Kommentierte Memoiren der exilierten Bühnen- und Lebenskünstlerin Anita Bild

E-Book, Deutsch, Band Band 002, 247 Seiten

Reihe: Manuscripta theatralia.

ISBN: 978-3-8470-0797-5
Verlag: V&R unipress
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection



Die Wiener Tänzerin Anita Bild floh Anfang 1939 mit einem Hausmädchen-Visum nach England, wo sie durch eine Scheinehe wieder auftreten konnte. Sie organisierte die Ausreise ihrer Eltern nach London, die in einem Flüchtlingsheim unterkamen, dessen Leiter Fritz Bild sie später heiratete. Bekannt wurde sie als 'Anita Douglas – The Viennese Nightingale' und später bei BBC. Anita Bild schrieb 1991 ihre Lebenserinnerungen für ihre Familie. Die Memoiren werden von wissenschaftlichen Beiträgen renommierter Expertinnen begleitet. Sie kontextualisieren die Tanzkarriere vor und im Exil, die Situation von Hausangestellten in England und Anita Bilds Scheinehe und zeichnen biographische Skizzen über Anitas Vater, den Juristen Georg Lelewer, den Musiker Franz Eugen Klein und ihren Scheinehemann Donald Douglas.

 

A Cherry Dress is the memoir of a Viennese born dancer driven into exile. In her late 70s and 80s, Anita Bild wrote about her extraordinary life at her son’s request. The main aim was to give her much-loved grandchildren a personal picture of the Viennese family she was born into, her sometimes exotic experiences as a dancer and choreographer in German language theatre, her escape from Nazi Austria and her early adventures in exile in London.

Fleeing to London in February 1939, with a visa permitting her to work only as a domestic servant, she managed in just a few months, despite her lowly status, to arrange her parents’ flight to London just weeks before the outbreak of World War. She describes with fascinating details how she drifted from household to household and how new-found friends provided a social network enabling her to visit London’s leading high-court judge to plead, successfully, for her parents to be allowed into the UK. Those new friends even found her a generous, fascinating and eccentric Englishman happy to give her British citizenship via a marriage of convenience, thus enabling her to resume her stage career.

Full of humour and vivid descriptions of people and events as she saw them, this very personal memoir is also a document of wider public interest. A series of academic essays and articles by members of her family provide historical context to accompany and to complement Anita Bild’s charming memories of a charmed life lived to the full. She was the living proof that reflections on one’s history are a source of wisdom and that variety is, indeed, the spice of life. This is a book that both charms in its personal reminiscences and illuminates events of a troubled, turbulent century.

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Weitere Infos & Material


1;Title Page;4
2;Copyright;5
3;Table of Contents;6
4;Body;8
5;Irene Messinger und Peter Bild: Vorwort / Publishers' Notes;8
6;Peter Bild: A memoir: how, when and why;18
7;Memoiren;24
8;Anna Lelewer / Peter Bild: Gleichnis;26
8.1;Jewel;26
9;Anita Bild: A Cherry Dress;28
9.1;2005;29
10;Chapter 1: Early Days;30
11;Chapter 2: My parents;33
12;Chapter 3: School;34
13;Chapter 4: Kasernengasse;37
14;Chapter 5: Onkel Rudi;40
15;Chapter 6: Grandparents;43
16;Chapter 7: Religion;45
17;Chapter 8: The Herzogs;46
18;Chapter 8: Mama's family;47
19;Chapter 10: Onkel Robert;50
20;Chapter 11: Papa's Office;52
21;Chapter 12: Papa and Music;54
22;Chapter 13: Starting to dance;54
23;Chapter 13: First love and menstruation;57
24;Chapter 15: More relatives;59
25;Chapter 16: The Lelewers;61
26;Chapter 17: Holidays and The Premingers;63
27;Chapter 18: Matriciulation and First Dance Engagement;65
28;Chapter 19: Papa's students and the Silver Box;68
29;Chapter 20: Salzburg, Summer 1934;69
30;Chapter 21: My Teddy;71
31;Chapter 22: Touring Egypt with Richard Tauber;71
32;Chapter 23: A double engagement: Landestheater Linz, 1938–1939 and Felix;75
33;Chapter 24: 1938–1939 My last Year ?At Home';78
34;Chapter 25: Passport;80
35;Chapter 26: Domestic Permit;82
36;LONDON Downs and Ups;85
37;Chapter 27: Arrival;85
38;Chapter 28: First Job at Wilsons;86
39;Chapter 29: Marriage offer;88
40;Chapter 30: Master of the Rolls, Sir Wilfred Greene;91
41;Chapter 31: Home Office Troubles;92
42;Chapter 32: Finding a Husband;93
43;Chapter 33: Preparations for Parents' Arrival;95
44;Chapter 34: Getting to know Mr Bild;95
45;Chapter 35: Quakers Home Ramsgate;97
46;Chapter 36: Marriage and Honeymoon;98
47;Chapter 37: Donald's unusual family;100
48;Chapter 38: Fritz Bild in love;102
49;Chapter 38: Fritz Bild's Proposal;103
50;Chapter 40: Escaping Internment;104
51;Chapter 41: Theatre + Mme Rambert;105
52;Chapter 42: Nightclubs;107
53;Chapter 43: Dangerous Photos in Summer 1940;108
54;Chapter 44: Air raid;109
55;Chapter 45: Fritz's parents;111
56;Chapter 46: War in London and Free Austrian Movement. Mama's first and only job;112
57;Chapter 47: ENSA, Laterndl, Cossacks, Pregnancy;115
58;Chapter 48: Giving birth;116
59;Chapter 49: A letter to my mother;119
60;Chapter 50: Reneé and Heinz Dürmayer;120
61;Chapter 51: More Pantomime and Summer Shows;123
62;Chapter 52: Papa returns to Vienna;125
63;Chapter 53: A Secretary at Youth Aliah;127
64;Chapter 54: Career at BBC;129
65;Chapter 56: Reflections Living with Fritz;132
66;Chapter 57: In my garden;133
67;Chapter 58: Return;135
67.1;Some Thoughts;137
68;Anita Bild: But then …;138
68.1;Sonnet;139
69;Wissenschaftliche Kontextualisierung / Historical Notes;140
70;Primavera Driessen Gruber: Anita Bild – Innen- und Außenansichten eines getanzten Lebens im Exil;142
70.1;„When I was little, there were no bad people anywhere in the world“;143
70.2;Fallen und Aufstehen;144
70.3;Szenenwechsel;146
70.4;„In Austria you could not do a thing without a Befugnis“;147
70.5;Auf dem Sprung zum Erfolg;148
70.6;„The wrong grandparents“;150
70.7;Grand jeté;152
70.8;„Till a brighter day“;153
70.9;Netzwerke des Exils: „New progressiveness“?;154
70.10;Home Sweet Home;157
70.11;A Cherry Dress: Altersweisheit, britisches Understatement und / oder genderspezifisches Narrativ?;159
71;Ilse Reiter-Zatloukal: Georg Lelewer – eine biografische Skizze;162
71.1;Habsburgermonarchie;163
71.2;Erste Republik und „Ständestaat“;165
71.3;NS-Herrschaft;167
71.4;Nachkriegszeit;174
72;Birgit Peter: „Auf Wiedersehen“ – Franz Eugen Klein und Anita Lelewer;178
73;Traude Bollauf: Die britische Einwanderungs- und Asylpolitik und das „Domestic Permit“;188
74;Irene Messinger: Eine erfolgreiche Scheinehe in vielen Details;194
74.1;Einleitung;195
74.2;Ratschläge zur Ehe in Briefen der Eltern;197
74.3;Scheinehe in ihren Memoiren;200
74.4;Scheinehen im künstlerisch-politischen Umfeld;204
75;Katharine Campbell: Donald Gabriel Hutchison Douglas, “An Unusual Man”;210
76;Familienerinnerungen / Family tributes;222
77;Miranda Bild: For my Oma, Anita;224
78;Jessica Bates: Anita was my Oma;226
79;Jan Bild: A Personal Tribute to my Viennese mother-in-law Anita Bild;228
79.1;Bold. Brave. Beautiful. Talented. Spirited. Forever elegant.;228
79.2;Afterthought – Jan Bild;230
80;Laura Barnett: On Anita – my step grandmother, and my friend;232
81;Peter Bild: Y – Z and After;236
82;Anhang / Appendix;240
83;Kurzbiografien der AutorInnen / Short Bios;242
83.1;Laura Barnett;242
83.2;Jessica Bates;242
83.3;Jan Bild;242
83.4;Miranda Bild;243
83.5;Peter Bild;243
83.6;Traude Bollauf;243
83.7;Katharine Campbell;244
83.8;Primavera Driessen Gruber;244
83.9;Irene Messinger;244
83.10;Birgit Peter;245
83.11;Ilse Reiter-Zatloukal;245
84;Abbildungsverzeichnis / Index of photographs;246
84.1;Titelbild;246
84.2;Peter Bild: A memoir: how, when and why;246
84.3;Anita Bild: A Cherry Dress;246
84.4;Primavera Driessen Gruber: Anita Bild – Innen- und Außenansichten eines getanzten Lebens im Exil;247
84.5;Ilse Reiter-Zatloukal: Georg Lelewer – eine biografische Skizze;247
84.6;Birgit Peter: „Auf Wiedersehen“ Franz Eugen Klein und Anita Lelewer;247
84.7;Traude Bollauf: Die britische Einwanderungs- und Asylpolitik und das „Domestic Permit“;248
84.8;Irene Messinger: Eine erfolgreiche Scheinehe in vielen Details;248
84.9;Katharine Campbell: Donald Gabriel Hutchinson Douglas: “An unusual man”;248
84.10;Family;248



Dr. Irene Messinger (Wien) ist Politikwissenschaftlerin und in der Migrations- und Exilforschung tätig. Sie lehrt an der Universität Wien und der Wiener FH Campus Wien, Soziale Arbeit.

Peter, Birgit
PD Dr. Birgit Peter leitet das Archiv und die theaterhistorische Sammlung des Instituts für Theater-, Film- und Medienwissenschaft der Universität Wien. Forschungsschwerpunkte und Publikationen: Zirkus, Fachgeschichte, verdrängte Theatergeschichte, Antisemitismus.


Dr. Irene Messinger (Wien) ist Politikwissenschaftlerin und in der Migrations- und Exilforschung tätig. Sie lehrt an der Universität Wien und der Wiener FH Campus Wien, Soziale Arbeit.

Faßmann, Heinz
Prof. Dr. Heinz Fassmann ist Direktor des Instituts für Stadt- und Regionalforschung und Vizerektor für Forschung und Internationales an der Universität Wien.

Bild, Peter
Peter Bild (London), Sohn von Anita Bild, arbeitete als Wirtschafts- und Politikjournalist und berichtete über 50 Jahre lang aus dem internationalen Ölgeschäft.

Bild, Peter
Peter Bild (London), Sohn von Anita Bild, arbeitete als Wirtschafts- und Politikjournalist und berichtete über 50 Jahre lang aus dem internationalen Ölgeschäft.

Messinger, Irene
Dr. Irene Messinger (Wien) ist Politikwissenschaftlerin und in der Migrations- und Exilforschung tätig. Sie lehrt an der Universität Wien und der Wiener FH Campus Wien, Soziale Arbeit.


Dr. Irene Messinger (Wien) ist Politikwissenschaftlerin und in der Migrations- und Exilforschung tätig. Sie lehrt an der Universität Wien und der Wiener FH Campus Wien, Soziale Arbeit.



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