Gartmeier / Gruber / Hascher | Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung | Buch | 978-3-8309-3321-2 | sack.de

Buch, Englisch, Deutsch, 312 Seiten, Format (B × H): 170 mm x 240 mm

Gartmeier / Gruber / Hascher

Fehler: Ihre Funktionen im Kontext individueller und gesellschaftlicher Entwicklung

Errors: Their Functions in Context of Individual and Societal Development
1. Auflage 2015
ISBN: 978-3-8309-3321-2
Verlag: Waxmann

Errors: Their Functions in Context of Individual and Societal Development

Buch, Englisch, Deutsch, 312 Seiten, Format (B × H): 170 mm x 240 mm

ISBN: 978-3-8309-3321-2
Verlag: Waxmann


In allen Sektoren gesellschaftlicher Praxis werden Fehler gemacht, die sich außerordentlich verschieden und ambivalent auf den Erfolg dieser Praxis auswirken können. Im Zentrum der Beiträge dieses Bandes steht die Frage nach den Bedingungen, unter denen sich Fehler als Ausgangspunkte für Lern- und Entwicklungsprozesse konzipieren und nutzen lassen.

Die Autorinnen und Autoren in Teil eins des Bandes reflektieren grundlegende Fragestellungen zur Konzeption und zu verschiedenen Funktionen von Fehlern in Lern- und Entwicklungsprozessen. Im zweiten Teil des Bandes werden Fehler aus lebenszeitlichen, lebensweltlichen und systemischen Perspektiven betrachtet. So wird z.B. der Frage nach den gesellschaftlichen Instanzen nachgespürt, durch deren Einfluss Fehler erst zu Verfehlungen gemacht werden. Die Beiträge in Teil drei analysieren Funktionen von Fehlern in Bildungskontexten. So wird etwa die Rolle von Peernetzwerken in Schulklassen beim Umgang mit Fehlern beleuchtet. Teil vier schließlich fokussiert Funktionen und Bedingungen eines produktiven und lernorientierten Umgangs mit Fehlern in der Arbeitswelt.

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Weitere Infos & Material


Gruber, Hans
Hans Gruber (geb. 1960) ist seit 1998 Ordinarius für Pädagogik an der Universität Regensburg und seit 2015 Visiting Professor an der Fakultät für Erziehungswissenschaft der Universität Turku (Finnland), von der ihm 2015 die Ehrendoktorwürde verliehen wurde. Seine Forschungsinteressen sind Professional Learning, Expertise, Workplace Learning, Soziale Netzwerkanalyse und Hochschuldidaktik. Er ist Mitglied im Fachkollegium „Erziehungswissenschaft“ der Deutschen Forschungsgemeinschaft und Präsident der „European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Er ist als Gutachter für zahlreiche internationale Zeitschriften, Buchreihen und Forschungseinrichtungen tätig. Hans Gruber (born 1960) is Professor of Educational Science at the University of Regensburg (Germany) since 1998 and Visiting Professor at the Faculty of Education, University of Turku (Finland) since 2015, when the faculty conferred a Honorary Doctorate on him. His research interests lie in the field of professional learning, expertise, workplace learning, social network analysis and higher education. He is member of the Review Board “Educational Science” of the German Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft) and President of the “European Association for Research on Learning and Instruction” (EARLI). He serves as reviewer for many international journals, book Series and research organisations.

Gruber, Hans
Hans Gruber (geb. 1960) ist seit 1998 Ordinarius für Pädagogik an der Universität Regensburg und seit 2015 Visiting Professor an der Fakultät für Erziehungswissenschaft der Universität Turku (Finnland), von der ihm 2015 die Ehrendoktorwürde verliehen wurde. Seine Forschungsinteressen sind Professional Learning, Expertise, Workplace Learning, Soziale Netzwerkanalyse und Hochschuldidaktik. Er ist Mitglied im Fachkollegium „Erziehungswissenschaft“ der Deutschen Forschungsgemeinschaft und Präsident der „European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Er ist als Gutachter für zahlreiche internationale Zeitschriften, Buchreihen und Forschungseinrichtungen tätig. Hans Gruber (born 1960) is Professor of Educational Science at the University of Regensburg (Germany) since 1998 and Visiting Professor at the Faculty of Education, University of Turku (Finland) since 2015, when the faculty conferred a Honorary Doctorate on him. His research interests lie in the field of professional learning, expertise, workplace learning, social network analysis and higher education. He is member of the Review Board “Educational Science” of the German Research Foundation (Deutsche Forschungsgemeinschaft) and President of the “European Association for Research on Learning and Instruction” (EARLI). He serves as reviewer for many international journals, book Series and research organisations.

Hascher, Tina
Tina Hascher (geb. 1965) ist Professorin für Erziehungswissenschaft an der Universität Bern (Schweiz) und leitet die Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung. Ihre Forschungsarbeiten sind in den folgenden Themenbereichen angesiedelt: Lernen, Motivation, Emotionen und Wohlbefinden in der Schule sowie Lehrer/innenbildung. Sie ist Mitglied des Vorstands der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Mitglied in mehreren wissenschaftlichen Beiräten und im österreichischen Qualitätssicherungsrat PädagogInnenbildung NEU. Sie fungiert als Gutachterin für nationale und internationale, wissenschaftliche Zeitschriften, Buchreihen und Forschungsorganisationen. Tina Hascher (born 1965) is Professor of Educational Science at the University of Bern (Switzerland) and Head of the Department of Research in School and Instruction. Her research addresses school learning, academic motivation, emotions and well-being, and teacher education. She is member of the board of the German Educational Research Association, member of the scientific boards of several teacher education institutions, and member of the Austrian Board for Quality Assurance in Teacher Education. She also serves as reviewer for national and international journals, book Series and research organisations.

Gartmeier, Martin
Martin Gartmeier, Dr. (geb. 1976), ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Susanne Klatten Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung (Prof. Dr. Manfred Prenzel) der TUM School of Education, TU München. Seine Forschungsinteressen sind Lernen aus Fehlern und negatives Wissen im Kontext professionellen Lernens sowie die Kommunikation zwischen Lehrpersonen und Eltern als Thema der Lehrerbildung. Er promovierte an der Universität Regensburg bei Prof. Dr. Dr. h. c. Hans Gruber und Prof. Dr. Helmut Heid zum Thema „Fehlerfreundlichkeit im Arbeitskontext: Positive Einstellungen gegenüber Fehlern und negatives Wissen als Ressourcen professionellen Handelns“. Martin Gartmeier, PhD (born 1976), is Postdoctoral Research Fellow at the Chair for Empirical Educational Research (Prof. Dr. Manfred Prenzel) TUM School of Education, TU München (Germany). His research interests are professional learning, learning from errors, negative knowledge, teacher education and communication between teachers and parents. He earned his PhD at the University of Regensburg (Germany) (Prof. Dr. Dr. h. c. Hans Gruber and Prof. Dr. Helmut Heid). His topic was “Error-friendliness at work: Positive attitudes towards errors and negative knowledge as resources of professional behaviour”.

Bauer, Johannes
Johannes Bauer, PhD (geb. 1975), ist Privatdozent für Erziehungswissenschaft an der Technischen Universität München, TUM School of Education, und Senior Researcher am Susanne Klatten-Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung. Seine Forschungsinteressen liegen im Bereich professionsbezogener Lern- und Entwicklungsprozesse, Workplace Learning, der Hochschul- und Lehrerbildung. Johannes Bauer hat zahlreiche Arbeiten zum Lernen aus Fehlern im Arbeitskontext publiziert. Johannes Bauer, PhD (born 1975), is Privatdozent for education at the Technische Universität München (Germany), TUM School of Education, and senior researcher at the Susanne Klatten endowed Chair for Empirical Educational Research. His research interests lie in the field of professional learning, workplace learning, higher education, and teacher education. He published numerous articles and chapters about learning from errors since his PhD thesis about nurses’ error-related learning activities.

Winkler, Martin
Martin Winkler, Dr. phil., berät Unternehmen mit spezifischem Fokus auf datenbasierte Organisationsentwicklung, evidenzbasiertes Management und strategische Mitarbeiterbefragungen. Er unterstützt Fach- und Führungskräfte als Business Coach und arbeitet als Referent und Trainer in den Bereichen Zivilcourage, soziale Kompetenzen und proaktives Handeln. Seine Promotion erlangte er an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Thema seiner Doktorarbeit war "Der Einfluss von Führung auf proaktives Handeln von Mitarbeitern und Teams". Seine zentralen Forschungsinteressen liegen in den Themenfeldern Mehrebenen-Effekte von Führung, Engagement und Proaktivität sowie Leistung und Prozesse in Teams und Multiteam-Systemen. Martin Winkler, PhD, supports organizations as a consultant with a specific focus on data based organizational development, evidence based management and strategic employee surveys. He supports managers as a business coach and works as a speaker and trainer focusing on moral courage, social competences and proactivity. He earned his PhD at the Ludwig-Maximilians-Universität München (Germany). The topic of his PhD was "The effects of leadership on individual and team proactivity". His main research interests lie in the field of multilevel leadership, engagement and proactivity, as well as performance and processes in teams and multiteam systems.

Krille, Claudia
Claudia Krille (geb. 1987) ist wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin in der Wirtschaftspädagogik an der Goethe Universität Frankfurt. Ihre Forschungsinteressen liegen in den Bereichen des Umgangs mit Fehlern und Feedback von Lehrern, Fort- und Weiterbildung von Lehrern, Motivation in der Weiterbildung sowie Vergleichbarkeit von Testmodes. Claudia Krille (born 1987) is a doctoral student in the domain of Business and Economic Education at Goethe University Frankfurt (Germany). Her research interests are in the areas of teachers’ strategies in handling student errors and feedback, teachers’ professional development, motivation in professional development as well as mode effects in diagnostic contexts.

Ortmann, Günther
Günther Ortmann war Professor an der Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg, und ist seit 2014 Professor für Führung an der Universität Witten/Herdecke. Lehraufträge und Gastprofessuren in Wien, Innsbruck, St. Gallen und Luzern. Forschungsschwerpunkte: Organisationstheorie, strategisches Management und Führung. Zuletzt erschienen: Management in der Hypermoderne. Kontingenz und Entscheidung, 2009; Organisation und Moral. Die dunkle Seite, 2010; Kunst des Entscheidens. Ein Quantum Trost für Zweifler und Zauderer, 2011; im Erscheinen: Noch nicht/Nicht mehr. Wir Virtuosen des versäumten Augenblicks, 2015. Günther Ortmann, has been professor for business administration (Allgemeine Betriebswirtschaftslehre) at the Helmut-Schmidt-Universität (University of the Armed Forces), Hamburg (Germany), and is professor for leadership at the Universität Witten/Herdecke (Germany) since 2014. Research areas: Organisation theory, strategic management and leadership. Recently published: Management in der Hypermoderne (Management in Hypermodern Times, 2009); Organisation und Moral (Organisation and Morality, 2010); Kunst des Entscheidens (The Art of Decision-making, 2010). Forthcoming: Noch nicht/Nicht mehr. Wir Virtuosen des versäumten Augenblicks (Not yet/No longer. How to miss the right moment).

Reiss, Kristina
Kristina Reiss (geb. 1952) ist Professorin für Mathematikdidaktik und Dekanin der TUM School of Education der Technischen Universität München. Ihre Forschungstätigkeiten fokussieren Untersuchungen zur Entwicklung mathematischer Kompetenz von Schülerinnen und Schülern der Grundschule bis hin zu Studierenden der Universität. Sie ist Autorin internationaler und nationaler Artikel und Bücher sowie Herausgeberin zahlreicher internationaler und nationaler Zeitschriften und Buchreihen.

Heid, Helmut
Helmut Heid (geb. 1934) ist Prof. em. im Institut für Pädagogik der Universität Regensburg. Von 1982 bis 1986 war er Vorsitzender der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) und von 1992 bis 2000 Vorsitzender des Fachausschusses Pädagogik der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG). Er war Gastprofessor an verschiedenen Universitäten und Hochschulen (z. B. in Fribourg (Schweiz), Basel (Schweiz), RoStock und Luzern (Schweiz)). Zu seinen Arbeitsschwerpunkten gehören u. a. Wissenschaftstheorie, insbesondere Normenprobleme in Erziehungswissenschaft und -praxis; Ideologiekritik sowie Wechselbeziehungen zwischen Bildungs- und Beschäftigungssystem. Helmut Heid is Professor Emeritus at the Institute of Educational Science, University of Regensburg (Germany). He studies conditions of responsibility, learning supportive work conditions, and the convergence of economic and educational rationality in human resource development. General topics of his research are the philosophy of science of educational research and the ideology-critical analysis of educational policy principles, such as educational equality and the merit principle.

Oser, Fritz
Fritz K. Oser, Dr. Dr. h. c. mult. ist emeritierter Professor für Pädagogik und Pädagogische Psychologie an der Universität Fribourg (Schweiz). Seine Arbeitsschwerpunkte sind negatives Wissen und Fehlerkultur, Psychologie des Scheiterns, Fragen der moralischen und politischen Entwicklung und Aspekte der Qualitätsmessung im Bereich der Kompetenzen von Lehrkräften. Fritz K. Oser, Dr. Dr. h.c. mult., is Professor Emeritus at the Department of Educational Science, University of Fribourg (Switzerland). Among his research topics are negative knowledge and culture of mistakes, psychology of failure, moral and civic development and quality assessment with respect to teaching competencies.

Tobler, Stefan
Stefan Tobler (geb. 1976) war wissenschaftlicher Assistent an der Eidgenössichen Technischen Hochschule Zürich (Schweiz). Er erhielt einen M.Sc. in Arbeits- und Organisationspsychologie von der Zürcher Hochschule für angewandte Wissenschaften. Zurzeit ist er verantwortlich für die Entwicklung der Instruktorenausbildung für Luftverkehrsleiter bei Skyguide. Er ist interessiert am Umgang mit menschlichen Fehlern in Organisationen sowie am Thema Lernen am Arbeitsplatz. Stefan Tobler (born 1976) was a research assistant at the Swiss Federal Institute of Technology in Zurich (Switzerland) (ETHZ). He received a M.Sc. in Work and Organisational Psychology at the Zurich University of Applied Sciences. He is currently responsible for developing the instructor training of air traffic controllers at skyguide. He is interested in dealing with human error in organisations as well as workplace learning.

Vogl, Ulrich
Ulrich Vogl (geb. 1961) ist Diplom-Ingenieur (FH) für Produktions- und Automatisierungstechnik und arbeitet als freier Berater für Fehlerkultur und Qualitätsmethoden. Er etablierte eine neue Fehlerkultur in einem international tätigen Hightech-Konzern, indem er 16 Fehlerkulturprojekte mit über 6000 Mitarbeitern in allen Bereichen und über alle Ebenen hinweg – vom Vorstand bis zur Werkstatt – initiierte, organisierte und durchführte. Ein weiterer Themenschwerpunkt seiner Arbeit sind präventive und reaktive Qualitätsmethoden zur Risikominderung und Problemlösung. Ulrich Vogl (born 1961) is a graduated engineer for Production automation and a freelance consultant for error culture and quality methods. He established a new error culture in an international operating hightech company by initiating, managing and conducting 16 projects with some 6,000 employees – through all departments and levels, from the board to the shop floor workers. He is also specialised on preventive and reactive quality methods for risk mitigating and problem solving.

Kronig, Winfried
Winfried Kronig (geb. 1967) ist Professor für Sonderpädagogik an der Universität Fribourg (Schweiz). Die Forschungsgebiete erstrecken sich über Vergleichsstudien zu verschiedenen Schulsystemen, die Effizienz von schulischen Selektionsmassnahmen, die Genese und die Auswirkung der Notengebung in unterschiedlichen KlassenSettings sowie die Analyse der Manifestationen von sozialen Ungleichheiten in Bildungssystemen und deren theoretische Fassung. Winfried Kronig (born 1967) is Professor of Special Education at the University of Fribourg (Switzerland). His main topics in research are comparative studies of different school systems, effectiveness of selection Measures, genesis and impact of marks in variable classrooms, analysis of the manifestations of social inequality in educational systems and their theoretical subsumption.

Hascher, Tina
Tina Hascher (geb. 1965) ist Professorin für Erziehungswissenschaft an der Universität Bern (Schweiz) und leitet die Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung. Ihre Forschungsarbeiten sind in den folgenden Themenbereichen angesiedelt: Lernen, Motivation, Emotionen und Wohlbefinden in der Schule sowie Lehrer/innenbildung. Sie ist Mitglied des Vorstands der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Mitglied in mehreren wissenschaftlichen Beiräten und im österreichischen Qualitätssicherungsrat PädagogInnenbildung NEU. Sie fungiert als Gutachterin für nationale und internationale, wissenschaftliche Zeitschriften, Buchreihen und Forschungsorganisationen. Tina Hascher (born 1965) is Professor of Educational Science at the University of Bern (Switzerland) and Head of the Department of Research in School and Instruction. Her research addresses school learning, academic motivation, emotions and well-being, and teacher education. She is member of the board of the German Educational Research Association, member of the scientific boards of several teacher education institutions, and member of the Austrian Board for Quality Assurance in Teacher Education. She also serves as reviewer for national and international journals, book Series and research organisations.

Steuer, Gabriele
Gabriele Steuer (geb. 1980) arbeitet als Postdoc am Lehrstuhl für Psychologie (Prof. Dr. Markus Dresel) an der Universität Augsburg. Ihre Forschungsinteressen liegen in den Bereichen Lernen aus Fehlern, Fehlerklima, Heterogenität und Bildungserfolg sowie selbstreguliertes Lernen im tertiären Kontext. Thema ihrer Dissertation war „Fehlerklima in der Klasse: Zum Umgang mit Fehlern im Mathematikunterricht”. Gabriele Steuer (born 1980) is Postdoctoral Fellow at the Department of Psychology (Prof. Dr. Markus Dresel) at the University of Augsburg (Germany). Her research interests are learning from errors, error climate, heterogeneity and its relation to educational success and self-regulated learning in the tertiary sector. The topic of her PhD was “Error climate in the classroom: The handling of errors in mathematics instruction”.

Ufer, Stefan
Stefan Ufer (geb. 1975) ist als Professor für Didaktik der Mathematik an der Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) tätig. In seiner Forschung beschäftigt er sich mit der Struktur und dem Erwerb mathematischer Kompetenz über die Lebensspanne. In der Forschung zum Lernen aus Fehlern interessiert ihn besonders die Beschreibung und Untersuchung einer Unterrichtskultur, die eigene und fremde Fehler für selbstregulierte Lernprozesse der Schülerinnen und Schülern nachhaltig nutzbar macht. Diese Forschung umfasst kontrollierte Feldexperimente, Fragebogenstudien und auch größere Interventionen im Rahmen von Lehrerfortbildungsprogrammen. Stefan Ufer (born 1975) is professor of mathematics education at the University of Munich (LMU, Germany). His research in general addresses the structure and acquisition of mathematical competencies over the life span. In his research on learning from errors, he is particularly interested in the nature and effects of a classroom culture that makes sustainable use of errors and in students’ self-regulated learning from their own errors and others’ errors. This research involves controlled field intervention studies, questionnaire studies, and also larger interventions in teacher training programmes.

Pfeiffer, Yvonne
Yvonne Pfeiffer (geb. 1977) ist Postdoktorandin am Department für Management, Technologie und Ökonomie an der ETH Zürich (Schweiz). Sie hat Psychologie an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau studiert und wurde in Arbeits- und Organisationspsychologie an der ETH Zürich promoviert. Sie hat in folgenden Themenfeldern geforscht: zur Motivation, in Spitälern kritische Ereignisse zu berichten, zum Risk Management im Schweizer Gesundheitswesen und zur Entwicklung eines Instruments zur Erfassung von Sicherheitsklima. Zurzeit untersucht sie die Rolle mentaler Modelle beim organisationalen Lernen von sicherheitsrelevanten Ereignissen. Yvonne Pfeiffer (born 1977) is a postdoctoral research fellow at the Department for Management, Technology, and Economics at ETH Zurich (Switzerland). She received a M. Sc. in Psychology from the Albert-Ludwigs-University of Freiburg im Breisgau (Germany), and a Ph.D. in Work and Organisational Psychology from ETH Zurich (Switzerland). She has conducted research on the motivation to report incidents in hospitals, on risk management in Swiss health care and on the development of safety climate assessment instruments. She currently investigates the role of mental models in organisational learning from safety-relevant events.

Zander, Lysann
Nach ihrem Studium der Psychologie an der Humboldt Universität Berlin wissenschaftliche Mitarbeiterin des Arbeitsbereichs Schul- und Unterrichtsforschung (Prof. Dr. Bettina Hannover) am Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie der Freien Universität Berlin. Promotion 2010 und Habilitation (Psychologie) 2015 an der Freien Universität Berlin. Seit 2018 Professorin für Empirische Bildungsforschung an der Leibniz Universität Hannover. Sie erforscht die Entstehung und Bedeutung sozialer (Lern-)Netzwerke von Schülerinnen und Schülern, die Rolle von Geschlechts- und Herkunftsstereotypen auf die schulische Entwicklung und Möglichkeiten der Förderung von Frauen in MINT-Fächern (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft und Technik).

Bodemer, Nicolai
Nicolai Bodemer (geb. 1984) ist derzeit Gastwissenschaftler am Max-Planck-Institut für Bildungsforschung, Berlin und am Harding Zentrum für Risikokompetenz. Er promovierte an der Humboldt Universität, Berlin (Prof. Dr. Gigerenzer). Im Mittelpunkt seiner Forschung steht die Wahrnehmung und Kommunikation von (Gesundheits-) Risiken sowie die Erforschung medizinischer Entscheidungsprozesse. Nicolai Bodemer (born 1984) is currently a visiting researcher at the Max Planck Institute of Human Development, Berlin (Germany) and the Harding Center for Risk Literacy. He obtained his PhD at Humboldt University, Berlin (Prof. Dr. Gerd Gigerenzer). His research focuses on the perception and communication of (health) risks and (medical) decision making.

Gartmeier, Martin
Martin Gartmeier, Dr. (geb. 1976), ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Susanne Klatten Stiftungslehrstuhl für Empirische Bildungsforschung (Prof. Dr. Manfred Prenzel) der TUM School of Education, TU München. Seine Forschungsinteressen sind Lernen aus Fehlern und negatives Wissen im Kontext professionellen Lernens sowie die Kommunikation zwischen Lehrpersonen und Eltern als Thema der Lehrerbildung. Er promovierte an der Universität Regensburg bei Prof. Dr. Dr. h. c. Hans Gruber und Prof. Dr. Helmut Heid zum Thema „Fehlerfreundlichkeit im Arbeitskontext: Positive Einstellungen gegenüber Fehlern und negatives Wissen als Ressourcen professionellen Handelns“. Martin Gartmeier, PhD (born 1976), is Postdoctoral Research Fellow at the Chair for Empirical Educational Research (Prof. Dr. Manfred Prenzel) TUM School of Education, TU München (Germany). His research interests are professional learning, learning from errors, negative knowledge, teacher education and communication between teachers and parents. He earned his PhD at the University of Regensburg (Germany) (Prof. Dr. Dr. h. c. Hans Gruber and Prof. Dr. Helmut Heid). His topic was “Error-friendliness at work: Positive attitudes towards errors and negative knowledge as resources of professional behaviour”.

Mehl, Klaus
Klaus Mehl, Dr. (geb. 1954) ist wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Pädagogik der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Arbeitsgruppe Pädagogische Psychologie. Arbeitsgebiete sind: Psychologische Fehler- und Sicherheitsforschung, simulatorgestützte Trainingsmaßnahmen und Flugpsychologie. Klaus Mehl, PhD (born 1954), is psychologist and Postdoctoral Research Fellow at the Department of Educational Psychology at the Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (Germany). His research interests are human error, simulator based training and aviation psychology.

Beitlich, Jana
Jana Beitlich (geb. 1985) ist wissenschaftliche Mitarbeiterin und Doktorandin am Heinz Nixdorf-Stiftungslehrstuhl für Didaktik der Mathematik (Prof. Dr. Kristina Reiss), TUM School of Education, Technische Universität München. Sie ist ausgebildete Gymnasiallehrerin für Mathematik und Schulpsychologin. Ihre Forschungsinteressen sind der Übergang von der Schule zur Hochschule und die Studieneingangsphase im Fach Mathematik, insbesondere beschäftigt sie sich mit dem Beweisverständnis von Studierenden. Jana Beitlich (born 1985) is a doctoral candidate at the Heinz Nixdorf-Chair for Mathematics Education (Prof. Dr. Kristina Reiss), TUM School of Education, Technische Universität München (Germany). She is a mathematics teacher and educational psychologist by training. Her research interests are the transition from secondary school to university and the first years of studies in mathematics, with a special focus on proof comprehension.

Türling, Janosch M.
Janosch M. Türling, Dr. (geb. 1980), war als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Wirtschaftspädagogik II (Prof. Dr. Jürgen Seifried) an der Fakultät für Betriebswirtschaftslehre der Universität Mannheim tätig. Aktuell ist er verantwortlich für die Lernarchitektur der betrieblichen Aus- und Weiterbildung einer international tätigen Versicherung in Winterthur (Schweiz). Seine Forschungsinteressen beziehen sich auf Strategien für den Umgang mit (Schüler-)Fehlern, komplexe, medienbasierte Lernumgebungen, Workplace Learning und Organisationales Lernen. Im Rahmen seiner Dissertation Setzte er sich mit der „Professionellen Fehlerkompetenz“ von (angehenden) Lehrkräften auseinander. Janosch M. Türling, PhD (born 1980), was research assistant in the area of Economic and Business Education at the University of Mannheim (Germany). Currently he is responsible for learning architecture as a member of Learning & Development Department at an international operating insurance company in Winterthur (Switzerland). His research interests are focused on strategies in dealing with student errors, media based learning environments, and workplace and organisational learning. The topic of his PhD was “Professional Error Competence of (prospective) Teachers”.

Haider, Hubert
Hubert Haider (geb. 1953) ist Professor für Allgemeine & Angewandte Sprachwissenschaft am FB Linguistik und dem Zentrum für Kognitive Neurowissenschaft der Universität Salzburg (Österreich). Davor (1987-1996) war er Professor für Germanistische Linguistik an der Universität Stuttgart und in dieser Funktion auch wesentlich im Bereich der Lehrerausbildung (Staatsexamina) tätig. Seine hauptsächlichen Forschungsfelder sind derzeit im Bereich Grammatiktheorie (Vergleichende Syntax, Typologie) und der Neurokognition von Sprache angesiedelt, wobei Spracherwerb und Sprachvermittlung unmittelbare Anwendungsgebiete bilden. Hubert Haider (born 1953) is Professor of Linguistics at the Dept. of Linguistics and the Center of Cognitive Neuroscience at the University of Salzburg (Austria) and member of the Doctoral College Imaging the Mind. Before (1987–1996), he was Professor of Germanic Linguistics at Stuttgart University and continuously involved in teacher education (Staatsexamen). Presently, his two major research areas are comparative theoretical syntax and neuro-cognition of Language (and its fields of application, with Language learning & teaching as a prominent area).

Schüttelkopf, Elke M.
Elke M. Schüttelkopf (geb. 1963) hat sich als Unternehmensberaterin auf den Themenbereich Fehlerkultur spezialisiert. Sie hält Vorträge, leitet Workshops und gestaltet Organisationsentwicklungsprozesse in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Sie unterstützt internationale Konzerne (u. a. Lufthansa, MTU Aero Engines, Lenzing, Voest Alpine, RHI) und den öffentlichen Dienst (u. a. Arbeitsmarktservice, Ministerien, Stadt Wien) bei der Verbesserung der Fehlerkultur. Als Vortragende und Lektorin ist sie auch für die TU Wien und die FH Campus Wien tätig. Sie hat zwei Forschungsarbeiten und einen praktischen Ratgeber zum Lernen aus Fehlern verfasst. Elke M. Schüttelkopf (born 1963) is a corporate consultant specialised on error culture. She gives talks, conducts workshops and moderates organisation development processes in Austria, Germany and Switzerland. She supports international companies (e.g. Lufthansa, MTU Aero Engines, Lenzing, Voest Alpine, RHI) and the public sector (e. g. Public Employment Service Austria, Ministries, City of Vienna) to establish no-blame-culture, learning from errors and quality management. She works as university lecturer and has published several research papers and a practical guidebook on learning from errors.

Seifried, Jürgen
Jürgen Seifried, Dr. (geb. 1967) ist Professor für Wirtschaftspädagogik an der Universität Mannheim. Seine aktuellen Forschungsinteressen liegen im Bereich des Lernens aus Fehlern in Schulen und in betrieblichen Settings, Lernen am Arbeitsplatz, Lehrerbildungsforschung sowie Evaluation von Lehr-Lern-Arrangements in der beruflichen Bildung. Jürgen Seifried, Dr. (born 1967) is Professor of Economic and Business Education at the University of Mannheim (Germany). His current research interests include learning from errors at school and at work, workplace and professional learning as well as evaluation of teacher education and the professional development of teachers in vocational schools.

Dresel, Markus
Markus Dresel, Dr. phil. (geb. 1969) ist Professor für Psychologie an der Universität Augsburg seit 2008. Seine Forschungsinteressen liegen in den Bereichen der Lern- und Leistungsmotivation in pädagogischen Kontexten, des selbstregulierten Lernens im Schul- und im Hochschulbereich, der Unterrichtsqualität und -effektivität sowie des Lernens mit digitalen Medien. Er ist Autor zahlreicher internationaler wie nationaler Publikationen und fungiert als Gutachter für wissenschaftliche Zeitschriften, Buchreihen sowie Forschungsorganisationen. Markus Dresel (born 1969) is Professor of Psychology at the University of Augsburg (Germany) since 2008. His research interests lie in the areas of learning and achievement motivation in educational contexts, self-regulated learning in secondary and tertiary education, quality and efficiency of instructional Settings as well as learning with digital media. He is author of many international and national publications and also serves as reviewer for national and international journals, book Series and research organisations.

Heid, Helmut
Helmut Heid (geb. 1934) ist Prof. em. im Institut für Pädagogik der Universität Regensburg. Von 1982 bis 1986 war er Vorsitzender der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) und von 1992 bis 2000 Vorsitzender des Fachausschusses Pädagogik der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG). Er war Gastprofessor an verschiedenen Universitäten und Hochschulen (z. B. in Fribourg (Schweiz), Basel (Schweiz), RoStock und Luzern (Schweiz)). Zu seinen Arbeitsschwerpunkten gehören u. a. Wissenschaftstheorie, insbesondere Normenprobleme in Erziehungswissenschaft und -praxis; Ideologiekritik sowie Wechselbeziehungen zwischen Bildungs- und Beschäftigungssystem. Helmut Heid is Professor Emeritus at the Institute of Educational Science, University of Regensburg (Germany). He studies conditions of responsibility, learning supportive work conditions, and the convergence of economic and educational rationality in human resource development. General topics of his research are the philosophy of science of educational research and the ideology-critical analysis of educational policy principles, such as educational equality and the merit principle.

Paul, Oliver
Oliver Paul (geb. 1983) war wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Wirtschaftspädagogik an der Goethe Universität in Frankfurt bis zum September 2014. Seine Forschungsinteressen sind die Entwicklung und Evaluation von Trainings sowie das Lernen aus Fehlern. Er bereitet sich nun auf den Schuldienst vor und wird Wirtschaft und Mathematik an beruflichen Schulen unterrichten. Oliver Paul (born 1983) was a doctoral student at the Department of Business and Economic Education at Goethe University in Frankfurt (Germany) (Prof. Dr. Eveline Wuttke) until September 2014. His research interests are the design and evaluating of trainings as well as student learning from errors. He is now a teacher in a vocational school and teaches economics and mathematics.

Ruggeri, Azzurra
Azzurra Ruggeri (geb. 1983) ist eine Marie-Curie (IOF)–Stipendiatin und arbeitet derzeit als Wissenschaftlerin im Bereich der Psychologie an der University of California, Berkeley (USA) sowie in der ABC-Gruppe des Max-Planck-Instituts für Bildungsforschung in Berlin. Im Zentrum ihrer Arbeit steht die Frage der Informationssuche von Kindern und Erwachsenen beim Lösen von Kategorisierungsaufgaben sowie in den Bereichen des kausalen Schlussfolgerns und der Entscheidungsfindung. Derzeit beschäftigt sie sich damit, wie sich das Generieren, Evaluieren und Testen von Hypothesen vom Kindes- bis zum Erwachsenenalter entwickelt. Azzurra Ruggeri (born 1983) is a Marie Curie IOF fellow, currently working as a researcher in the psychology department of the University of California, Berkeley (United States) and in the ABC group of the Max Planck Institute for Human Development in Berlin (Germany). She is mainly interested in how toddlers, children and adults search for information in categorisation, causal inference and decision-making tasks. Currently her research focuses on developmental differences in the processes of generating, evaluating and testing hypotheses.

Tulis-Oswald, Maria
Maria Tulis (geb. 1978) ist Akademische Rätin a. Z. am Lehrstuhl für Psychologie (Prof. Dr. Markus Dresel) an der Universität Augsburg. Ihre Forschungsarbeiten beziehen sich auf die Regulation von Motivation und Emotionen in Lernprozessen, insbesondere bei der Bewältigung von Hindernissen und Misserfolg. In erster Linie fokussiert ihre Forschung das Zusammenspiel zwischen der Selbstregulation von Affekt, Motivation, (Meta-)Kognitionen und Lernen aus Fehlern. Ihre Arbeiten umfassen prozessbezogene Untersuchungsmethoden, quantitative und qualitative Verfahren und experimentelle Designs. Das Thema ihrer Dissertation lautete: „Individualisierung im Fach Mathematik: Effekte auf Leistung und Emotionen“. Maria Tulis (born 1978) is Assistant Professor at the Department of Psychology (Prof. Dr. Markus Dresel) at the University of Augsburg (Germany). Her research addresses the regulation of motivation and emotion during learning processes with a special focus on overcoming obstacles and failure. Specifically, her research focuses on the interplay among the self-regulation of affect, motivation, (meta-)cognition, and learning from errors. It involves process related Measurements, quantitative and qualitative methodologies, and experimental designs. The topic of her PhD was “Individualised Practice in Mathematics: Effects on Performance and Emotions”.

Nagel, Kathrin
Kathrin Nagel (geb. 1987) ist wissenschaftliche Mitarbeiterin am Heinz Nixdorf-Stiftungslehrstuhl für Didaktik der Mathematik an der TUM School of Education, Technische Universität München. Ihre Forschungsinteressen liegen im Bereich der Schnittstelle Schule–Hochschule im Fach Mathematik. Sie beschäftigt sich dabei insbesondere mit dem mathematischen Argumentieren sowie dem Begriffsverständnis von Studienanfängerinnen und -anfängern. Kathrin Nagel (born 1987) is currently a doctoral student at the Heinz Nixdorf-Chair for Mathematics Education (Prof. Dr. Kristina Reiss), TUM School of Education, Technische Universität München (Germany). Her research interests are mathematical argumentation and concept understanding at the beginning of university studies in mathematics.

Reichenbach, Roland
Roland Reichenbach (geb. 1962) ist seit 2013 Professor für Allgemeine Erziehungswissenschaft an der Universität Zürich (Schweiz). 2002-2008 Professur für Allgemeine und Systematische Erziehungswissenschaft an der Westfälischen Wilhelms-Universität Münster; 2008-2012 Professor für Pädagogik an der Universität Basel (Schweiz). Hauptinteressen: Pädagogische Theorie und Ethik, Politische Bildung, Verhandlungs- und Einigungsprozesse. Roland Reichenbach (born 1962) holds the position as Professor of Foundation of Education at the University of Zurich (Switzerland). From 2002 to 2008 he was Professor of Education at the University of Münster (Germany), and from 2008 to 2012 at the University of Basel (Switzerland). His main interests are Educational Theory, Pedagogical Ethics, Citizenship Education, Negotiation and Education.

Moll, Gabriele
Gabriele Moll (geb. 1983) ist Doktorandin am Heinz Nixdorf-Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik (Prof. Dr. Kristina Reiss) an der TUM School of Education, TU München. Ihre Forschungsinteressen liegen im Bereich des mathematischen Begründens in der Grundschule, insbesondere im interkulturellen Vergleich. Gabriele Moll (born 1983) is currently a doctoral student at the Heinz Nixdorf-Chair for Mathematics Education (Prof. Dr. Kristina Reiss), TUM School of Education, Technische Universität München (Germany). Her research interests are mathematical reasoning at the elementary school level and cross-cultural comparisons in mathematics education.

Wuttke, Eveline
Eveline Wuttke, Dr. (geb. 1960) ist Professorin für Wirtschaftspädagogik an der Goethe Universität Frankfurt. Ihre aktuellen Forschungsinteressen sind Lernen aus Fehlern, Lehrerbildungsforschung sowie ökonomische Kompetenz/Finanzkompetenz von Lehrpersonen und Schülern. Kontakt: wuttke@em.uni-frankfurt.de Eveline Wuttke (born 1960) is Professor of Business and Economic Education at Goethe University in Frankfurt (Germany). Her current research interests are student learning from errors, professional competence of teachers, teacher education and economic competence/financial literacy of students and teachers. She is a member of various German and international research associations and serves as reviewer for national and international journals and research organisations.

Wehner, Theo
Theo Wehner, Dr. phil. (geb. 1949), ist Professor Emeritus am Department of Management, Technology, and Economics, der Eidgenössischen Technischen Universität (ETH) Zürich (Schweiz) und Gastprofessor an der Universität Bremen. Er befasst sich mit Themen der Arbeits- & Organisationspsychologie (Wissen, Erfahrung, Corporate Volunteering etc.) und aus gestaltpsychologischer und tätigkeitstheoretischer Perspektive mit dem Lernen aus Fehlern (Patientensicherheit und Sicherheitskultur). Theo Wehner, Dr. phil. (born 1949) is Professor Emeritus at the Department of Management, Technology, and Economics, Swiss Federal Institute of Technology (ETH) Zurich (Switzerland) and Guest Scientist at The University of Bremen (Germany). Among his research topics are Work and Organisational Psychology (Knowledge, Experience, Corporate Volunteering etc.) as well as gestalt-psychological aspects of learning from errors (patient safety, safety culture.

Kaiser, Christine
Christine Kaiser (geb. 1984) ist ausgebildete Sozialkundelehrerin. Sie arbeitet als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der School of Education der Universität Salzburg (Österreich). Ihre Forschungsschwerpunkte sind sowohl Lernen im Praktikum als auch politische Bildung, wo sie sich mit der Erhebung und Weiterentwicklung von Demokratievorstellungen von Schüler/inne/n sowie dem Lernen aus Fehlern beschäftigt. Christine Kaiser (born 1984) is a doctoral candidate at the School of Education, University of Salzburg (Austria). She is a politics teacher and her research interests are learning during field experience as well as citizenship and democratic education, with a special focus on High School Students’ conceptions of democracy and learning from mistakes in the field of citizenship education.



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