Zakharine / Meise | Electrified Voices | E-Book | sack.de
E-Book

E-Book, Deutsch, 416 Seiten

Zakharine / Meise Electrified Voices

Medial, Socio-Historical and Cultural Aspects of Voice Transfer
1. Auflage 2012
ISBN: 978-3-8470-0024-2
Verlag: V&R unipress
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection

Medial, Socio-Historical and Cultural Aspects of Voice Transfer

E-Book, Deutsch, 416 Seiten

ISBN: 978-3-8470-0024-2
Verlag: V&R unipress
Format: PDF
Kopierschutz: 0 - No protection



Ziel dieses Buches ist, das Phänomen der elektrifizierten Stimme interdisziplinär aus medientechnischen, sozialhistorischen und kulturvergleichenden Perspektiven zu erschließen. Der Fokus richtet sich auf drei Problemkomplexe: die gesellschaftliche Reflexion über Aufgaben der elektrischen Stimmübertragung, die Mediation von gender- und berufsspezifischen Stimmstereotypen in audio- und audiovisuellen Formaten und die Genese dieser Stimmstereotypen in nationalen Radio- und Filmkulturen. Die Historisierung der gesellschaftlichen Erfahrung im Bereich der Stimmmediation, Stimmmediennutzung und Stimmmediendeutung hat eine hohe Relevanz im Hinblick auf das Verständnis von zeitgenössischen kollektiven Lernprozessen, die durch den rasanten Technikwandel ausgelöst werden.
Zakharine / Meise Electrified Voices jetzt bestellen!

Weitere Infos & Material


1;Title Page;3
2;Copyright;4
3;Table of Contents;5
4;Body;9
5;Dmitri Zakharine: Preface: Electrified Voices. Medial, Socio-Historical and Cultural Aspects of Voice Transfer;11
5.1;Subject `E-voices';11
5.2;E-voice Recording;12
5.3;E-voice Reproduction;12
5.4;E-voice Transmission;13
5.5;E-voice Reception;13
5.6;E-voice Montage;14
5.7;E-voice Synthesis;15
5.8;Approaches;16
5.9;The Content of the Volume;17
5.9.1;Introduction;17
5.9.2;E-voices: From Soundscape to Sound-Design;17
5.9.3;Gendered E-voices and Listening Community;18
5.9.4;E-voice Synthesis and E-voice Montage. Techniques and Social Meaning;21
5.9.5;1920s: The Roaring Twenties;21
5.9.6;1930–1940s: The Shouting Thirties;22
5.9.7;1950s: The Icy Fifties;24
5.9.8;1960s: The Storming Sixties;25
5.9.9;1970–1980s: The Metallic Seventies;26
5.9.10;1990s-2000s The Calculating Late Modernity;27
5.9.11;Human Voice Cultures That Resisted Electrification;28
6;Walter Sendlmeier: Introduction: Voice—Emotion—Personality;31
6.1;1 Introduction;31
6.2;2 Gender-Specific Effects;32
6.3;3 Age and Voice;36
6.4;4 Emotional Expression by Voice Quality and Speaking Style;38
6.5;5 Voice and Personality;40
6.6;6 Synchronic Voices;42
6.7;7 Visual Images of Radio Presenters;43
6.8;8 Conclusion;45
6.9;References;46
7;E-Voices: From Soundscape to Sound-Design;49
8;David Sonnenschein: Sound Spheres and the Human Voice;51
8.1;Genesis of Sound Spheres;51
8.2;Established Models of Psychoacoustic Space and Auditory Cognition;53
8.3;Sound Spheres Model;54
8.3.1;I Think;54
8.3.2;I Am;55
8.3.3;I Touch;56
8.3.4;I See;57
8.3.5;I Know;57
8.3.6;I Don't Know;58
8.3.7;Multi-Sphere;59
8.4;Conclusion;60
8.5;References;60
8.5.1;Further Readings;60
9;Barry Truax: Voices in the Soundscape: From Cellphones to Soundscape Composition;61
9.1;1 Introduction;61
9.2;2 Models of Acoustic and Electroacoustic Communication;63
9.2.1;2.1 The Energy Transfer Model;63
9.3;2.2 The Soundscape Model and Neo-Orality;66
9.4;2.3 An Information-Based Communication Model;70
10;3 The Alternative Voice;72
11;4 Conclusion;77
12;References;77
13;Friederike Wissmann: About the Generation of Affects in Serial Music: On Luciano Berio's Composition “Thema. Omaggio a Joyce” (1958);81
13.1;References;89
14;Gendered E-Voices and Listening Community;91
15;Philip Brophy: Evaporate Music 1: Revoicing & Gendered Vocalization;93
15.1;Introduction: Theoretical considerations in the production of the video Evaporated Music 1 (2000 + 2004);93
15.2;Development;94
15.3;Evaporation;96
15.4;Ingrained Vocality;97
15.5;Re-Voicing;99
15.6;Cinesonic Voices;100
15.7;Musical Voices;101
15.8;Audio-Visual Vocalisation;102
15.9;Gendered Vocalisation;103
15.10;Conclusion;105
15.11;References;105
16;Nicola Dibben: The Intimate Singing Voice: Auditory Spatial Perception and Emotion in Pop Recordings;107
16.1;Introduction;107
16.2;1 Song Recordings as Expressive Performances;109
16.3;2 Sound Spatialisation as the Creation of a Virtual Environment;112
16.4;3 The Impact of Spatialisation on Perceptions of Interpersonal Distance and Emotion in Recordings;114
16.5;4 Consequences of the Sonic Construction of Author-Image;116
16.6;5 Subverting the Author-Image: Alternative Approaches to the Voice in Recorded Space;117
16.7;References;119
16.7.1;Discography;122
17;Kate Lacey: Speaking Up and Listening Out: Media Technologies and the Re-Sounding of the Public Sphere;123
17.1;Speaking Up;124
17.2;Listening Out;130
17.3;References;134
18;Jason Loviglio: U.S. Public Radio, Social Change, and the Gendered Voice;137
18.1;1 Introduction;137
18.2;2 Gender and Voice;141
18.3;3 Minority Culture and the NPR Habitus;142
18.4;References;145
19;E-Voice Synthesis and E-Voice Montage. Techniques and Social Meaning;147
20;Liubov Pchelkina: The Biomechanics of Voice and Movement in the Solomon Nikritin's Projection Theatre (1920s);149
20.1;References;161
21;Andrey Smirnov: Synthesized Voices of the Revolutionary Utopia: Early Attempts to Synthesize Speaking and Singing Voice in Post-Revolutionary Russia (1920s);163
21.1;Speaking Machines;164
21.2;Synthetic Acoustics;168
21.3;Audio Computing and the Rules-based Synthesis in the 1930s;169
21.4;The Vibroexponator;172
21.5;Syntone Database;173
21.6;Timeline;184
21.7;Acknowledgments;184
21.8;References;184
22;Lydia Kavina: Thereminvox;187
22.1;References;199
22.1.1;Further Readings;199
22.1.2;Discography;200
23;Dmitri Zakharine: Voice—E-Voice-Design—E-Voice-Community: Early Public Debates about the Emotional Quality of Radio and TV Announcers' Voices in Germany, the Soviet Union and the USA (1920–1940);201
23.1;Structural Change and Technological Change;201
23.2;E-Voices in Narrative Film;205
23.3;E-Voices in Documentary Film;208
23.4;The United States;210
23.5;Great Britain;213
23.6;Germany;215
23.7;Soviet Russia;221
23.8;“Cannon Voice” Announcers and the Bass Fetishism of the 1930s;227
23.9;Conclusions;228
23.10;References;229
24;Folke Müller: Die Tonhöhe historischer Filmstimmen als soziolinguistische Variable;233
24.1;1 Die Untersuchung historischer Tondokumente im Rahmen der Soziolinguistik;233
24.2;2 Die Tonhöhe und ihre soziolinguistische Wirkung;235
24.3;3 Analysebeispiel: Annelie (1941);240
24.4;4 Fazit und Ausblick;244
24.5;Literaturverzeichnis;245
24.5.1;Filme;247
24.5.2;Software;247
25;Natascha Drubek: The Exploited Recordings: Czech and German Voices in the Film “Theresienstadt: Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet” (1944–5);249
25.1;Memories and Histories of the Camp and Its Media;250
25.2;Messages from the Camp: Postcards and “Kassibers”;251
25.3;The Unique Case of Recorded Voices from a Concentration C253
25.4;Strategies of Deception 1943–45: Theresienstadt as the Friendly Camp in the Heart of Europe;254
25.5;About the Production of the Film and its Intended Audience;257
25.6;Authorship in the Film and Two Layers of Sound Recordings;260
25.6.1;The Chronologically Last Layer: Lampl, the Reticent Narrator;260
25.6.2;The Chronologically Earliest Layer;262
25.7;Music Recordings for the Film in 1944 and 1945;266
25.8;Diegetical Elements in the Sound-Mix;267
25.9;Voices and Sounds of the Subaltern;268
25.10;Messages of the Recorded Voices;269
25.11;References;270
26;Konstantin Kaminskij: The Voices of the Cosmos. Electronic Synthesis of Special Sound Effects in Soviet vs. American Science Fiction Movies from Sputnik 1 to Apollo 8;273
26.1;Sound For Sputnik;275
26.2;Voices Of Venus;281
26.3;References;289
27;Hans-Ulrich Wagner: Sounds like the Sixties: Approaches to Analyze Radio Aesthetic in the Past;291
27.1;1 Radio Times: Voices on Air;291
27.2;2 Why Analyzing Mediated Voices in the Past?;293
27.3;3 Why Analyzing the Sixties?;295
27.4;4 “Radio Analysis? Sure! But How?”;296
27.5;5 Conclusion;298
27.6;References;299
28;Susan Smith: `The shock of each moment, of still being alive'. Vocal Sensations in Boom! (Losey, 1968);301
28.1;References;310
29;Nils Meise: “Seven-six-two millimeter. Full, metal, jacket”. Voice and Sound in Popular Late 20th Century War Movies;311
29.1;I;313
29.2;II;314
29.3;III;317
29.4;IV;318
29.5;V;319
29.6;References;321
29.6.1;Filmography;323
30;Golo Föllmer: Theoretical-methodical Approaches to Radio Aesthetics: Qualitative Characteristics of Channel-Identity;325
30.1;1 Introduction;325
30.2;2 The Problems of Classic Program Research;327
30.3;3 Alternative Perspectives;329
30.4;4 The Approach of the Radio Practitioner;330
30.5;5 The Theoretical Approach;331
30.6;6 Subject Matter and Methodical Approach;333
30.7;7 Hypotheses;334
30.8;8 Results to Date;335
30.9;9 Summary;339
30.10;References;340
30.10.1;Further Readings;341
31;Philip Preuß and Steffen Lepa: Alien Voices: The Sonic Construction of Foreignness in Science Fiction;343
31.1;Introduction: Science Fiction and the Voco-Acoustical Construction of Alterity;343
31.2;1 An Englishman in Washington D.C.: The Day The Earth Stood Still (USA 1951, 92 min);346
31.3;2 Goats, Racoons and an Old Lady with a Smoker's Lung: E.T.—The Extra-Terrestrial (USA 1982, 115 min);349
31.4;3 Electric Beehives and Swarming Marine Mammals: District 9 (USA, NZ, CA, SA 2009, 112 min);352
31.5;Conclusion: Alterity and Familiarness— The Sonic Construction of Foreignness in SciFi;355
31.6;References;356
32;Christofer Jost: Computer-Based Analysis of Audiovisual Material;359
32.1;Einleitung;359
32.2;Das Musikvideo als audiovisuelle Gattung;361
32.3;Transkription – Analyse – Interpretation. Zu den grundlegenden methodologischen Anforderungen an kulturelle Artefakte;364
32.4;„trAVis”. Auf dem Weg zu einer computergestützten Analyse von musikbasierten Medienprodukt.(ion).en;366
32.5;Fazit und Ausblick;371
32.6;Literaturverzeichnis;373
33;Human Voice Cultures, which Resisted Electrification;377
34;Bernd Brabec de Mori: A Medium of Magical Power: How to do Things with Voices in the Western Amazon;379
34.1;Introduction: Electrified Voices do not Work;379
34.2;Understanding Amazonian Magic;381
34.3;The Spirits' Language;383
34.4;How to do Things with Voices;387
34.5;Electrification without Electricity;395
34.6;Conclusion: Why Electrified Voices do not Work;397
34.7;References;399
35;Tanja Zimmermann: The Voice of Gusle and its Resistance Against Electrification;403
35.1;References;410
36;Authors;411


Meise, Nils
Nils Meise studierte Soziologie und Geschichte an der Universität Konstanz. Derzeit ist er Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Fachbereich Soziologie der Univerität konstanz und arbeitet an seiner Promotion. Hauptsächlich arbeitet er zum kollektiven Gedächtnis und zur kollektiven Erinnerung, aber auch die kulturelle, visuelle und akustische Soziologie gehört zu seinen Forschungsinteressen.

Zakharine, Dmitri
Dr. Dmitri Zakharine promovierte 1995 an der Lomonossow-Universität Moskau in der Sprach- und Literaturwissenschaft und habilitierte sich 2005 an der Universität Konstanz. Er besitzt die Lehrberechtigung für Kultursoziologie und Neuere Geschichte und ist als Privatdozent an der Universität Konstanz tätig.



Ihre Fragen, Wünsche oder Anmerkungen
Vorname*
Nachname*
Ihre E-Mail-Adresse*
Kundennr.
Ihre Nachricht*
Lediglich mit * gekennzeichnete Felder sind Pflichtfelder.
Wenn Sie die im Kontaktformular eingegebenen Daten durch Klick auf den nachfolgenden Button übersenden, erklären Sie sich damit einverstanden, dass wir Ihr Angaben für die Beantwortung Ihrer Anfrage verwenden. Selbstverständlich werden Ihre Daten vertraulich behandelt und nicht an Dritte weitergegeben. Sie können der Verwendung Ihrer Daten jederzeit widersprechen. Das Datenhandling bei Sack Fachmedien erklären wir Ihnen in unserer Datenschutzerklärung.