Zanetti / Sasse / Mersch | Aesthetic Theory | Buch | 978-3-0358-0146-0 | sack.de

Buch, Englisch, 272 Seiten, Format (B × H): 140 mm x 225 mm, Gewicht: 525 g

Reihe: DENKT KUNST

Zanetti / Sasse / Mersch

Aesthetic Theory


Erscheinungsjahr 2019
ISBN: 978-3-0358-0146-0
Verlag: diaphanes

Buch, Englisch, 272 Seiten, Format (B × H): 140 mm x 225 mm, Gewicht: 525 g

Reihe: DENKT KUNST

ISBN: 978-3-0358-0146-0
Verlag: diaphanes


There is no theory that is not aesthetic in a certain way. Adorno, too, did not understand his aesthetic theory simply as a theory of the aesthetic, but was aware of the aesthetic implications of theory. At the same time we have to do with aesthetic objects and events in which an aesthetic theory is inherent, which show themselves as art. So from both sides—theory and aesthetics—a link can be made to the etymological meaning of theoria, which understands the theoretical as a seeing or perspective. The book examines this link and simultaneity, focusing equally on the aesthetic implications of theory and the theoretical implications of aesthetic events.

 

With contributions by Frauke Berndt, Elisabeth Bronfen, Sandra Frimmel, Julia Gelshorn & Tristan Weddigen, Fabienne Liptay, Dieter Mersch, Klaus Müller-Wille, ­Barbara Naumann, Boris Previsic, Dorota Sajewska, ­Sylvia Sasse, Rahel Villinger, Benno Wirz, Sandro Zanetti.

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Weitere Infos & Material


7 - 20Introduction (Dieter Mersch, Sylvia Sasse, Sandro Zanetti)21 - 36Rock Sample: Alexander Gottlieb Baumgarten (Frauke Berndt)37 - 52Theory as Resonance: Denis Diderot (Boris Previsic)53 - 68Theory as Narrative: Sigmund Freud (Elisabeth Bronfen)69 - 86Auratic Theory: Walter Benjamin (Sandro Zanetti)87 - 108Material Aesthetics: Asger Jorn (Klaus Müller-Wille)109 - 124The Theoretical Act (Sylvia Sasse)125 - 142Necroperformance: Theory as Remains (Dorota Sajewska)143 - 162Practical Epistemology: William Kentridge (Fabienne Liptay)163 - 176The Formation of Cosmogonies: Camille Henrot (Julia Gelshorn, Tristan Weddigen)177 - 198Facing the Text: Julian Rosefeldt (Barbara Naumann)199 - 218Aesthetic Judgment: Alexander Kluge (Rahel Villinger)219 - 236Aesthetic Thinking: Art as theoria (Dieter Mersch)237 - 252Shadows of Theory: Figures of Thought (Benno Wirz)253 - 266Notes on the Cover: Yuri Albert’s Figurative Thinking (Sandra Frimmel)267 - 268List of illustrations269 - 272About the authors (Dieter Mersch)

7 - 20Introduction (Dieter Mersch, Sylvia Sasse, Sandro Zanetti)21 - 36Rock Sample: Alexander Gottlieb Baumgarten (Frauke Berndt)37 - 52Theory as Resonance: Denis Diderot (Boris Previsic)53 - 68Theory as Narrative: Sigmund Freud (Elisabeth Bronfen)69 - 86Auratic Theory: Walter Benjamin (Sandro Zanetti)87 - 108Material Aesthetics: Asger Jorn (Klaus Müller-Wille)109 - 124The Theoretical Act (Sylvia Sasse)125 - 142Necroperformance: Theory as Remains (Dorota Sajewska)143 - 162Practical Epistemology: William Kentridge (Fabienne Liptay)163 - 176The Formation of Cosmogonies: Camille Henrot (Julia Gelshorn, Tristan Weddigen)177 - 198Facing the Text: Julian Rosefeldt (Barbara Naumann)199 - 218Aesthetic Judgment: Alexander Kluge (Rahel Villinger)219 - 236Aesthetic Thinking: Art as theoria (Dieter Mersch)237 - 252Shadows of Theory: Figures of Thought (Benno Wirz)253 - 266Notes on the Cover: Yuri Albert’s Figurative Thinking (Sandra Frimmel)267 - 268List of illustrations269 - 272About the authors (Dieter Mersch)


Sasse, Sylvia
Sylvia Sasse ist Professorin für Slawistische Literaturwissenschaft an der Universität Zürich. Sie ist Mitbegründerin des ZKK (Zentrum für Künste und Kulturtheorie), Mitglied des ZGW (Zentrum Geschichte des Wissens) und Mitherausgeberin von 'Geschichte der Gegenwart'
(www.geschichtedergegenwart.ch).

Zanetti, Sandro
Sandro Zanetti ist Professor für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft an der Universität Zürich. Er studierte Germanistik, Geschichte und Philosophie in Basel, Freiburg im Breisgau und Tübingen. Bis zu seinem Wechsel nach Zürich 2011 forschte und lehrte er in Frankfurt am Main, Basel, Berlin und Hildesheim. Die aktuellen Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich der Produktionsästhetik, der Literatur und Kunst der Avantgarde sowie der Poetik der (Un-)Wahrscheinlichkeit.

Mersch, Dieter
Dieter Mersch war bis zu seiner Emeritierung Professor fu¨r Ästhetik an der Zu¨rcher Hochschule der Künste und ist Präsident der Deutschen Gesellschaft fu¨r Ästhetik. Studium der Mathematik und Philosophie in Köln, Bochum und Darmstadt. Mitherausgeber des Internationalen Jahrbuchs fu¨r Medienphilosophie. Arbeitsschwerpunkte: Philosophische Ästhetik, Kunsttheorie, Medienphilosophie, Bildtheorie, Musikphilosophie und kontinentale Philosophie des 20. und 21. Jahrhunderts.



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